Espais que fomenten la creativitat i les ganes d'aprendre?
Setembre i octubre fan olor d'escola, de nens i nenes clenxinats de bon matí i d'adolescents amb cara de son. Aquest inici de curs ha sigut diferent però amb molt d'esforç per part de mestres i alumnes tot va marxant. Degut a la Covid a la majoria de centres s'estan portant a terme canvis com reduir el nombre de nens, buscar espais alternatius... que tant de bo es quedessin per sempre, els canvis positius, és clar. Reduir la ràtio d'alumnes és una demanda de fa anys. Els genials redactors de lleis no han trepitjat mai una escola perquè si fos així no posarien 25 alumnes a P3 perquè és una animalada. És una animalada a tots els Parvularis. Com també és una animalada posar 30 o més nens a Primària i a Secundària. I ja no parlem de les ràtios a les escoles bressol!!! Quin país aquest nostre, quin poc respecte als nens i als docents!!!
Doncs bé amb la qüestió del virus el moviment a nivell europeu d'Escoles a l'Aire lliure està guanyant adeptes. A l'aire lliure no hi ha tan perill de transmissió. A principis del segle XX a Catalunya ja es van portar a terme experiències influenciades per aquestes teories. El 1914 es va inaugurar l'Escola del Bosc de Monjuïc. Més tard l'Escola del Mar a la Barceloneta i l'Escola del Parc del Guinardó totes van sorgir quan la salut i la higiene dels infants van preocupar metges, mestres i pedagogs; aleshores es van construir escoles seguint les idees i teories de les Open Air Schools moviment europeu que consideraven bàsics en l'educació “l'higienisme -que tenia cura de la salut i d'educació física- i la pedagogia activa de l'Escola nova que atenia la seva salut cultural, intel·lectual i social, amb teories i pràctiques que s'enfrontaven radicalment als postulats pedagògics tradicionals” (1)
Rosa Sensat va dirigir l'Escola del Bosc, ella va ser pionera en els canvis pedagògics que suposava aquest tipus d'escola (al blog vaig fer un post sobre Rosa Sensat, dona-li una ullada si tens una estona) Els moviments d'Escola Activa dels anys 60 i 70 que va fer que molts nens i nenes anessin a classe contents i aprenguessin diferent, va posar a la pràctica moltes teories que venien d'aquell temps. Malauradament els canvis no van arribar a tot arreu.
Pensant en canvis de metodologies i de materials he pensat en els canvis dels espais. Si volem que l'escola i l'institut sigui un lloc on els nens i nenes vagin amb ganes d'aprendre, amb ganes d'investigar i que no siguin llocs on es mata la creativitat, i on molts s'avorreixen com ostres, els espais tenen una gran influència. Vaig conèixer la feina que fa Rosan Bosch, quina passada. Quan vegis les escoles que ella i el seu equip dissenyen t'agafaran ganes de tornar a ser una nena o un nen...o tornar a ser adolescent. No explico més, val la pena que llegeixis els links que adjunto on ella mateixa ens explica (2 i 3) Tan de bo el virus serveixi x canviar les escoles, també els espais!!!
Per saber-ne més:
(2) https://rosanbosch.com/es/enfoque/los-entornos-de-aprendizaje-deben-empoderar-y-motivar-cada-alumno
(3) https://elpais.com/elpais/2016/05/21/eps/1463781605_146378.html
Es de desitjar que aquests recients estrenats canvis d'espais, reportin millores a les escoles i instituts.
ResponEliminaEsperem que les autoritats valorin
La importància que aquests centres tenen pel desenvolupament dels nens i adolescents.
Ben cert
EliminaBen cert
Elimina