A què podem jugar?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjLJ9YW2uttdrs6ExQN7qgkmVPEFxAEL_-3XYOs3AMzw9aqTbEVbpL1P8qJbd_YYw5PvbLRbAdG60n9tRNAN_IYa2owfzE2v8n7rRfQIemVCPiJQTiwPRx4d6q7-QJ7O1ym3DWLsRp-l968/s320/mans+nad%25C3%25B3.jpeg)
Anys enrere es creia que la nena i el nen nounat era un ésser passiu. Se suposava que els primers mesos era com un espectador; l'acció la feia la mare o (persona que en té cura en endavant ptc)i ella era un simple receptor.
Gràcies als estudis de psicòlegs i pediatres s'ha vist que això no és en absolut cert. La nena i el nen interactuen amb les persones que en tenen cura, creant-se així una relació que va i ve. La mare respon segons el que ell o ella faci. I la petita respon segons què faci la mare o qui el cuidi.
Si tens més d'un fill hauràs notat que cada un és diferent, ja des dels primers dies. Encara que sembli que fas més o menys el mateix i l'entorn sigui similar, les respostes són diverses, perquè cadascú és diferent i respon diferent als estímuls externs.
Les primeres setmanes si observes el seu llenguatge corporal pots interpretar moltes coses: quan li parles es queda quieta, alerta. Quan sent el pare o la parella mira atentament, si hi ha germanets a casa s'acostumen de seguida a escoltar amb atenció les rialles o les veus...pot ser que es neguitegi si vol dormir i hi ha massa soroll ambiental. De seguida aprens a reconèixer quan està cansada o contenta encara que encara no sàpiga somriure.
Pot ser que hi hagi situacions que la facin enrabiar molt. Per exemple vestir-la o canviar-li el bolquer. Hi ha nenes i nens que no ho suporten.
Prova de donar-li una joguineta o alguna cosa que no hagi vist gaire (per exemple una cullera de fusta petita, una tasseta de pàstic...) abans de canviar-li el bolquer. Si té una distracció, segur que no s'enfada!!!
I a jugar a què podem jugar plegats?
Intuïtivament la mare i el pare, la ptc, parlen amb el seu fill, quan li canvien el bolquer, quan el canvien de lloc, quan surten al carrer...Si li dónes pit també fas conversa amb ell segur: “Tens gana? Vine, vine...Si li dónes biberó també li expliques: “no t'enfadis, ara ve la llet...” Aquestes converses ja són com un joc...
I del parlar al cantar va un pas.
1- Canta. Segur que saps cançons de bressol que et cantaven a casa o que canten les àvies i les tietes. Quan el tinguis a coll, canta-li.
Si no en saps, a Youtube hi ha jocs de falda que et poden ser molt útils.
I unes quantes idees més:
2-Balla. Ja des de petits els agrada ballar a nens i nenes. Perquè quan ballem ens posem contents i els nadons capten els estats d'ànim dels adults!!!
3- Posa-li música diferent segons el moment del dia. Alegre les estones que està despert. Relaxant quan hagi de dormir o estigui neguitosa.
4- Tria una música bonica i dedica-li.
Què vull dir? Doncs que triïs un fragment d'una música maca i li posis sovint (Mozart no falla mai) Veuràs que de seguida la reconeixerà.
5-Ensenya-li coses que tinguis a casa, un quadre de colors vius, el que es veu per la finestra, fotos de la família...
6- Fabrica-li un mòbil; potser tens cds que no escoltes mai. Amb un fil resistent penja'n uns quants. El moviment i la llum que fan quan es mouen és un bon entreteniment.
7- Regala-li una caixeta de música. N'hi ha de precioses.
8-Amb una caixeta de plàstic transparent amb tapa pots fer-li un zing-zing: omple-la de petxines o pedres petites. Tanca-la molt bé amb pega i cinta adhesiva.
Quan ja pot seure i comença a poder fer la pinça i agafar coses, és bo deixar que se les posin a la boca. És la seva manera de conèixer els objectes. Per això cal que el que li donis estigui sempre molt net i sobretot que siguin coses que no es pugui empassar.
9- Tira-li una pilota petita i tova. Al principi no la sabrà tornar però es divertirà.
10- Amaga la cara darrere un mocador o un drap gros. Fes-li tat. Amaga'l a ell o ella després. Segur que riu molt.
11-Deixa-li una cullera de fusta i la tapa d'una cassola. Podem fer música. Concert segur!!!
12- Juga amb ell o ella amb un saltamartí (tentetieso) El toca i encara que faci força es mou però no arriba a caure mai i això fa riure!!!
Dels 6 mesos més o menys a l'any i... hi ha un joc que també els agrada molt: la panera dels tresors (*)
Es tracta d'omplir una panera de vímet, ampla i no gaire alta d'objectes diversos per ajudar-lo a desenvolupar els diferents sentits.
Coses per olorar (sentit de l'olfacte) coses amb diferents textures (tacte) coses per escoltar (oïde) Coses que puguin anar a la boca per tastar (gust) Coloraines i formes diferents (vista).
No podem deixar la nena o el nen sol. És un joc per fer junts i que et donarà sorpreses quan vegis les seves reaccions. Asseu-lo que estigui còmode i posa-li al davant. Ell/a sol anirà explorant tot el que hi ha. Tu observa... Es tracta de donar-li estímuls sense que tu interfereixis. Així respectes la seva necessitat exploratòria.
A la panera hi podem posar:
(*) La panera dels tresors la va idear Elinor Goldschmied (1910-2009) anglesa, Mestra i Assistent social en Psiquiatria que va estudiar i va treballar molt x millorar les condicions de vida d'infants i de les seves famílies.
Suggerències:
Cliqueu a Youtube: Jocs de falda tradicionals i actuals. N'hi ha x tots els gustos.
Per saber més de la Panera dels tresors:
http://www.elsafareig.org/panera/panera.htm
4- Tria una música bonica i dedica-li.
Què vull dir? Doncs que triïs un fragment d'una música maca i li posis sovint (Mozart no falla mai) Veuràs que de seguida la reconeixerà.
5-Ensenya-li coses que tinguis a casa, un quadre de colors vius, el que es veu per la finestra, fotos de la família...
6- Fabrica-li un mòbil; potser tens cds que no escoltes mai. Amb un fil resistent penja'n uns quants. El moviment i la llum que fan quan es mouen és un bon entreteniment.
7- Regala-li una caixeta de música. N'hi ha de precioses.
8-Amb una caixeta de plàstic transparent amb tapa pots fer-li un zing-zing: omple-la de petxines o pedres petites. Tanca-la molt bé amb pega i cinta adhesiva.
Quan ja pot seure i comença a poder fer la pinça i agafar coses, és bo deixar que se les posin a la boca. És la seva manera de conèixer els objectes. Per això cal que el que li donis estigui sempre molt net i sobretot que siguin coses que no es pugui empassar.
9- Tira-li una pilota petita i tova. Al principi no la sabrà tornar però es divertirà.
10- Amaga la cara darrere un mocador o un drap gros. Fes-li tat. Amaga'l a ell o ella després. Segur que riu molt.
11-Deixa-li una cullera de fusta i la tapa d'una cassola. Podem fer música. Concert segur!!!
12- Juga amb ell o ella amb un saltamartí (tentetieso) El toca i encara que faci força es mou però no arriba a caure mai i això fa riure!!!
Dels 6 mesos més o menys a l'any i... hi ha un joc que també els agrada molt: la panera dels tresors (*)
Es tracta d'omplir una panera de vímet, ampla i no gaire alta d'objectes diversos per ajudar-lo a desenvolupar els diferents sentits.
Coses per olorar (sentit de l'olfacte) coses amb diferents textures (tacte) coses per escoltar (oïde) Coses que puguin anar a la boca per tastar (gust) Coloraines i formes diferents (vista).
No podem deixar la nena o el nen sol. És un joc per fer junts i que et donarà sorpreses quan vegis les seves reaccions. Asseu-lo que estigui còmode i posa-li al davant. Ell/a sol anirà explorant tot el que hi ha. Tu observa... Es tracta de donar-li estímuls sense que tu interfereixis. Així respectes la seva necessitat exploratòria.
A la panera hi podem posar:
- Ampolla de vidre petita amb colònia x olorar. Pot petit de melmelada amb grans de cafè o amb una bosseta de te.
- Llimona, poma, magrana. Anous grosses amb pela, cargols de mar, petxines.
- Taps de suro, colador petit, embut petit, cullera de fusta, espàtula de fusta, agulles d'estendre la roba.
- Fregalls de diferents textures.
- Un parell de capses de cartró amb tapa fàcil d'obrir; cintes de colors a dins. Una campaneta de joguina.
- Timbal petit, castanyoles.
- Una llibreta petita, paper de cuina, paper de seda x arrugar i fer soroll.
- Pinta, raspall de dents, un pinzell ample i un estret.
- Claus, clauers, anelles grosses, culleres.
- Objectes de roba: pilota de tenis, una cremallera, bosses petites amb herbes aromàtiques a dins, un osset de peluix.
- Retalls de robes diferents: de seda, de llana, de feltre...
- Un mirall, ampolles petites de vidre.
(*) La panera dels tresors la va idear Elinor Goldschmied (1910-2009) anglesa, Mestra i Assistent social en Psiquiatria que va estudiar i va treballar molt x millorar les condicions de vida d'infants i de les seves famílies.
Suggerències:
Cliqueu a Youtube: Jocs de falda tradicionals i actuals. N'hi ha x tots els gustos.
Per saber més de la Panera dels tresors:
http://www.elsafareig.org/panera/panera.htm
La criança. quina època tan bonica, plena de reptes i descobriments constants, també de dubtes i incerteses. Tan com a mare o educadora aprens cada dia, junt al fill o filla o infant al teu càrrec, a valorar i interpretar cada gest, mirada i actitut de la mainada i a respondre de forma adient i creativa a cada necessitat i situació que es planteja. Això si, sovint és un camí d'assaig i errada que no ha de fer més que il·lusionar-nos per creixer junt a ells en aquest procés d'aprenentatge i unió emocional.
ResponEliminaGràcies Olímpia
Elimina