Ensenyes habilitats socials a la teva prole?





El 14 de juny vaig escriure i vam reflexionar sobre negociar amb èxit amb fills i filles adolescents. També vaig escriure que en aquestes edats ja s'han de tenir una sèrie d'habilitats socials adquirides i et deia que un altre dia seguiríem parlant d'aquestes eines tan necessàries x anar pel món i viure en societat: les Habilitats socials. 

No són només “normes d'urbanitat imposades per la societat i internalitzades per cada un de nosaltres ... són conductes verbals i no verbals que faciliten una relació interpersonal assertiva" 

Verbals perquè ens relacionem principalment amb la parla;

no verbals perquè amb el llenguatge corporal expressem moltes coses: amb la mirada, el somriure, els gestos de la cara i les mans.

Relació assertiva
perquè hem d'aprendre a expressar el que sentim sense ofendre l'altre i també interpretar el que ens diu amb les paraules i més enllà de les paraules(1)

“Les relacions socials positives són una de les més gran fonts d'autoestima i benestar personal” (2) i no només a la infància i a l'adolescència. 

Tu persona adulta que em llegeixes segur que has comprovat que en el món laboral tenir bones relacions amb els companys (no cal ser amics, sí bons companys) facilita molt la vida i la feina.

Diversos autors han estudiat i definit aquest tipus de relació amb els altres. Daniel Goleman -antropòleg, psicòleg, periodista, el primer que va investigar i difondre que és la Intel·ligència Emocional- ens convida a desenvolupar la Intel·ligència Social. La defineix com “la predisposició que tenim els humans per a l'empatia, la cooperació i l'altruisme “(3)

Si parlem d'habilitats d'interacció social a la infància i a l'adolescència podem dir que són les “conductes necessàries x interactuar i relacionar-se amb els iguals i amb els adults de forma efectiva i mútuament satisfactòria”(2)

Aquestes habilitats requereixen unes habilitats cognitives prèvies. Howard Gardner que va exposar la magnífica teoria de les Intel·ligències Múltiples (ieep, no hi hauria tan fracàs escolar si s¡ s'apliquessin a l'aula la teoria de les Intel. Múltiples, n'estic segura) parla d'Intel·ligència Interpersonal (2) i la defineix com la capacitat d'entendre i comunicar-nos amb els altres.


No és una conducta innata: nens i nenes no neixen amb aquestes habilitats. S'aprenen primer amb els de casa, el pare, la mare, la família, l'escola, els extraescolars, les maquinetes, en definitiva la societat que envolta a tot ésser humà.

Partim de la base que començarem des de ben petits a ensenyar -i practicar amb l'exemple- normes bàsiques d'educació: saludar, demanar les coses amb bon to, donar les gràcies...conforme els nens es fan grans la seva vida social s'amplia i x tant li anirà bé tenir unes quantes habilitats socials més.

Com pots portar a la pràctica aquests aprenentatges? Una manera que dóna bons resultats és jugant. Pots jugar a representar situacions quotidianes adaptant-les a l'edat de filles i fills.

Unes quantes idees:

-Vas al forn a comprar pa.

-Entres en una botiga de roba x demanar un preu.

-Vas a posar benzina a la moto

-Entres en un ascensor que hi ha més persones

-Al tren o al bus hi ha una persona gran dreta i tu estàs assegut

-Estàs jugant amb el mòbil i arriba l'Oncle Ricard



Els grans podem fer-ho malament x després rectificar. Rient s'aprenen millor les coses...


Aquí et passo un llistat de 12 HS que et poden ser útils per practicar a casa amb la família.  Un altre dia més :)


1-Escoltar

2-Demanar ajuda

3-Donar les gràcies

4-Demanar un favor

5-Presentar-se; presentar altres persones

6-Oferir-se x ajudar un company

7-Començar, mantenir i acabar una conversa

8-Dir coses positives als altres

9-Demanar disculpes

10- Saber perdre en un joc

11- Afrontar la vergonya

12- Controlar la ràbia




Referències bibliogràfiques i x saber-ne més:


(1) Segura, Expósito, Arcas (2002) Programa de Competència Social. Habilitats cognitives, valors morals, habilitats socials. Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament.

(2) Monjas Casares, Mª Inés (2004, séptima edicion) Programa de Enseñanza de habilidades de Interacción social (PEHIS) para niños/as y adolescentes. Madrid: CEPE

(3) Goleman, Daniel (2006) Inteligencia social. La nueva ciencia de las relaciones humanas. Barcelona: Kairós

(4) Gardner, Howard (1998) Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós 

Fins el proper blog. M'agradarà llegir els teus comentaris. Gràcies.

Comentaris

  1. Desde luego es un placer leer tus blogspot porque aprendes un montón.
    Muchos conceptos que mencionas en tus artículos, yo nunca los había oído nombrar.
    Luego a medida que te leo, descubro que yo en la práctica los práctico , pero hasta entonces no era consciente de ello.
    Efectivamente, las habilidades sociales son imprescindibles para vivir bien, poder relacionarte con tu mundo y tener éxito.
    Gracies Marçe, una altra eina mes.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

La primera metgessa de Catalunya i d'Espanya

Aiii, quanta confusió amb això d l'amor!!!

Espais que fomenten la creativitat i les ganes d'aprendre?